ELVEBREDDEN KUNSTPARK

«Etter skeid» (2015) av Anna Widén

Forrige kunstverk 5 Neste kunstverk 7
Etter skeid
Hammering man

Kunstneren har skrevet følgende, korte historie som et bakteppe for disse skulpturene.

«Vid flodstranden vilar två hästar sida vid sida. De har sprungit om kapp på slätten, jagade av skrålande människoskaror. Vindsus och vattnets  rörelse stryker förbi. En stund  är allt stilla.».

Widén har latt seg inspirere av hestens fremtredende plass i den norrøne historien, som et mytisk og guddommelig vesen. I løpet av jernalderen var hesten ofte et offerdyr, og ble inkludert i en rekke ritualer. " Skeið" var et slikt ritual, hvor de lot hestene løpe om kapp med ryttere eller man egget hingster til kamp. Vinnerhingsten ble kalt "skeidfole". Arkeologisk forskning viser at "skeidfoler" ved mange anledninger ble ofret til gudene, da de ble ansett for å være de mest verdifulle hestene.

Kommunevåpenet til Skedsmo består av tre hester som springer om kapp. Det henviser til opprinnelsen for stedsnavnet, som kommer fra det norrøne “skeið”. I vikingtiden ble slettene rundt Skedsmo kirke benyttet til løp og kamper mellom hester.

Kunstneren har også uttrykt at dette kunstverket også trekker paralleller til vår samtid og mot dagens objektivering av dyr. Særlig i form av den industrielle matproduksjonen som preger vårt samfunn. Widén har dermed dedikert dette kunstverket til alle de hestene som trofast har tjent mennesket gjennom mer enn tusen år og lar sine hesteskulpturer få hvile ved bredden av Nitelva. 

skeid

Anna Widén arbeider hovedsakelig med skulpturelle installasjoner, samt foto og video. Hun beskrives ofte som en nyskapende kunstner med evne til å forene tilsynelatende uforenelige verdener i et eget visuelt uttrykk.

Etter Skeid AnnaWiden

Hun har gjort en rekke arbeider innenfor retningen stedskunst og landart. Flere av hennes arbeider preges av natur-materialer og visuelt sterke bilder som berører og peker på det ukjente i det kjente, det som tilsynelatende ikke er synlig. Widén har sin utdanning fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo (2000).