«Etter Skeid» består av to hvilende hester, støpt i betong.
Støpeformene er modellert i tremateriale funnet på skogbunnen i et hogstfelt, like i nærheten av kunstnerens atelier. Trebitene er merket av mange år med sol, vind, regn, tørke og variert temperatur. Kunstneren har deretter gjort avstøpninger, hvor strukturen i treverket kommer tydelig frem i de endelige betongskulpturene.
Widén har latt seg inspirere av opprinnelsen til stedsnavnet Skedsmo, hvor forstavelsen i ordet nettopp kommer fra det norrøne «skeið», som betyr ‘hestekappritt’ eller ‘hestekamp’. I vikingtiden ble slettene rundt Skedsmo kirke benyttet til hesteløp og hestekamper og var dermed en samlingsplass for folk i området. Kommunevåpenet til tidligere Skedsmo kommune besto derfor av tre hestehoder.
Hesten hadde en fremtredende plass i den norrøne historien som et mytisk og guddommelig vesen. I løpet av jernalderen var hesten ofte et offerdyr, og ble inkludert i en rekke ritualer, hvorav " skeið" er et eksempel. Hestene løp om kapp, eller man egget hingster til kamp – hvoretter vinnerhingsten ble kalt "skeidfole" og ved mange anledninger ble ofret til gudene.
Kunstneren har uttrykt at verket tematiserer dagens objektivering av dyr og det moderne samfunnets industrielle matproduksjon. Hun har dedikert «Etter Skeid» til alle de hestene som trofast har tjent mennesket gjennom mer enn tusen år. Derfor lar hun sine hesteskulpturer få hvile ved bredden av Nitelva.
Støpeformene i tre ble vist på Høstutstillingen i 2016, hvor kunstneren mottok Anne og Jacob Weidemanns stipend for sitt verk. En replika av verket er kjøpt inn av lokalbefolkningen i Gran kommune og er plassert ved Glasslåven.
Anna Widén er mest kjent for sine kunstprosjekter ute i naturen. Hun befatter seg ofte med stedspesifikke prosjekter og tar i bruk naturmaterialer. Materialer brytes ned og vender tilbake til naturen, og slik sett iverksetter hun prosjekter som er i stadig endring nettopp i samspill med naturkreftene.
Inspirasjonen henter hun fra stedet der hun jobber og kunsten hun lager er gjerne underfundig. Anna Widén legger stor vekt på håndverket i sine prosjekter og verkene er gjerne tidkrevende å realisere. Hun er representert i flere offentlige kunstsamlinger.
Anna Widén er født i Sverige, men bor og arbeider på Gran. Hun er utdannet ved KV Konstskola i Gøteborg (1994), Gotlands Konstskola (1995) og Kunsthøgskolen i Oslo (2000).